Etykietowanie dzieci w szkole

Ile razy będąc w szkole, usłyszałeś stwierdzenia?

  • On to się nie stara – zdolny, ale leniwy.
  • To nasz klasowy łobuz, z niego to nic nie będzie.
  • Jesteście najgorszą klasą w szkole!

 

Kilkukrotnie powtarzane określenia pod adresem poszczególnych dzieci lub całej grupy przyrastają do nich na stałe, ciągnąc się za nimi nierzadko przez wszystkie lata ich pobytu w danym ośrodku.

Takie zabiegi nazywamy etykietowaniem.

Czym jest etykietowanie?

Etykietowanie to proces polegający na nadawaniu określeń osobom albo grupom, które mają na celu uchwycić ich najważniejszą, charakterystyczną cechę, co skutkuje uproszczeniem rzeczywistości. Wówczas wnioskowanie na temat innych ludzi staje się dla nas łatwiejsze, a ich zachowanie przewidywalne.

Jakie przykładowe etykiety można usłyszeć w szkole?

Etykietowanie jest pomocne dla tworzenia stereotypów, bowiem bazą tutaj są uprzedzenia, niepotwierdzone opinie, czyjeś osądy. Przykład:

  • zdolny leń
  • wzorowy uczeń
  • lekkoduch
  • histeryczka
  • pusta lala
  • kujon
  • humanista

 

Przyczynami etykietowania mogą być osiągnięcia w nauce, sposób zachowania, wygląd, sytuacja materialna, sytuacja rodzinna (np. kiedy dziecko pochodzi z patologicznej rodziny), cechy charakteru, wady takie jak jąkanie, tiki nerwowe itp. Na etykietowanie składają się zazwyczaj najbardziej wyróżniające się cechy. Są etykiety pozytywne oraz negatywne. W tym drugim przypadku o ile dla osoby, która uległa zetykietowaniu łatki te bywają przykre, krępujące lub obraźliwe – to zazwyczaj etykietujących wprawiają w lepszy humor, są powodów żartów czy docinek. Często w taki sposób rozpoczyna się w szkole machina znęcania, obgadywania i przemocy psychicznej…

Jak zmieniać swoje podejście do etykietowania?

Po pierwsze, ŚWIADOMOŚĆ. Chcąc upewnić się, czy przyklejanie etykiet do danego dziecka przyniesie dobre skutki, przede wszystkim przeanalizuj, jaka jest przyczyna Twojej etykiety, jakie zachowanie może wywołać,  jak ta osoba może się czuć po usłyszeniu o niej i co JA poprzez to chcę osiągnąć.

Po drugie, po każdym spotkaniu, rozmowie lub pierwszym wrażeniu z drugą osobą zrób sobie krótką ewaluację – jaki był mój odbiór tej osoby, jak się nam rozmawiało i co ja po rozmowie z nią mogę się nauczyć.

To klucz do budowania trwałych, zdrowych i szczerych relacji. Powodzenia!